FLYGKULTUR ÄR VILJA – KUNNANDE – ÄRA

Flygkultur på Brattforsheden

Evenemanget flygkultur är en hyllning till det snart 100-åriga flygande och världsunika svenska kulturarvet. Det firas genom en spektakulär 100-årig flyghistorisk exposé med propellerplan från 1930 talet fram till dagens moderna militära jetflygplan. Du som besöker oss får i årets upplaga uppleva en intensiv heldag med aktiviteter både på marken och i luften. 

Programmet i korthet

  • 08.00 Parkering öppnar
  • 09.00 Aktiviteter och guidade turer av området.
  • 09.30 Ankomst medverkande flygplan. Se den historiska gruppen av flygplan komma in för landning.
  • 09.30 Matsal, servering öppen.
  • 11.00 Invigningsceremoni. Öppning av Ladvärnet för utrullning av ”hemlig gäst”.
  • 12.00 Stridsuppvisning ”Alarm vid gränsen”
  • 12.20 Uppvisning artilleri ARCHER (skjuter upp till 50 km)
  • 12.30 Start av flygprogram
  • 17.00 Publikområdet stänger.
  • Angivna tider är cirkatider och kan förändras givet väderläget.

Bokning av biljetter >

På flygkultur möjligheten att träffa moderna soldater från Försvarsmakten med artilleri Archer, se VR film ”Spaningsflyg i fält”, provsitta militärbilar, åka med bandvagnar och hålla för öronen när Flygvapenmuseum kör igång flygplansmotorn med tusentals hästkrafter. Vi visar också upp stridsfordon och soldater iförda uniformer från 1940 talet. Svensk försvarshistoria från april 1940 förevisas genom markstriden ”Alarm vid gränsen”. På plats finns också militära och civila organisationer redo att ge dig mer information om hur du kan öka din personliga beredskap, för din familj, vänner och för Sverige som nation.

Ladvärnet var en hemlig hangar på 1940-talet Här inne finns ett stort flygplan från andra världskriget som väntar på att rullas ut lördagen den 17 augusti 2024.

Missa inte invigningen av Flygkultur 2024 med start kl 11.00 när Ladvärnets portar fälls. Vi rullar ut ett flygplan som flög första gången i juli 1943 och fortfarande flyger. Det blir en minnesvärd stund att se portarna öppnas och allt blir som det var för mer än 80-år sedan när Krigsflygfält 16 var operativt.

Samtliga portar går att fälla med ett avancerat vajersystem i taket
Varje port väger 800 kg

Exempel på andra aktiviteter är:

  • Flygsimulator VIGGEN
  • Aktivitetstält för barn – bygg ditt egna flygplan och testa om det flyger
  • Skjutning med Luftvärnskanoner
  • Skjutning med Robot 70 i simulator
  • Träningsläger med Civilförsvaret och tipsrunda – ”Om kriget kommer”
  • Guidade rundturer
  • Intressanta föredrag med Länsstyrelsen Värmland.
  • Möten med andra nationers soldater, stridsvagnar och pansarbilar från 1940-talet.

Arrangemanget genomförs i samarbete med Karlstads kommun, Länsstyrelsen i Värmland, Frivilliga Automobilklubben (FAK), Flygvapenmuseum, Civilförsvarsförbundet Värmland, Svenska Kyrkan Filipstad, Bergslagens Artilleriregemente A9, Skaraborgs Flygflottilj F 7 Såtenäs, Swedish Airforce Historical Flight, Arboga Robotmuseum, Stiftelsen Krigsflygfält 16, Brattforshedens Flygklubb, Statens försvarshistoriska museer, Föreningen svensk flygbasmateriel, FMCK Värmland, Föreningslivet i Molkom, Great Event, Lottakåren m.fl.

Internationella gäster kommer till Flygkultur 2024 – S 31 Spitfire och J 26 Mustang

Program

08.00 Parkering öppen. Biljettbokning görs via Tickster >. Kortbetalning Visa/Mastercard, kontanter, swish accepteras vid entrén. Parkering för personer med funktionshinder finns organiserad. Beroende på vilken biljettyp du har köpt finns olika körvägar.

OBS: när maxkapaciteten för parkeringen har nåtts kommer tillfartsvägar att stängas. Garanterad plats på evenemanget ges endast om förköp av biljetter gjorts via LÄNK.

09.00 – f.f. Aktivitetsprogram
Markutställning och förevisning av historiska flygplan, VR-film i Ladvärnet, rundtur med bandvagn, testa flygsimulator i simulatorhallen, testa skjut luftvärnskanon, radiobuss, tipspromenad och träningsläger med Civilförsvaret i Expeditionsbaracken, möt Försvarsmakten, barntält med aktiviteter, testa att skjuta luftvärnsrobot 70 i simulator, Flygvapenmuseum demonstrerar motorkörning, öppen orderbarack och föredrag av Länsstyrelsen i Värmland, möte med antikvarie Värmlands museum

09.00 – f.f Guidade rundvandringar
”Historien om Krigsflygfält 16” – samling framför Ladvärnet kl. 09.00, 09.30, 10.00, 10.30, 11.00. Guidad rundtur bland Krigsflygfältets byggnader och militära installationer och svar på frågor hur Krigsflygfältet fungerade under andra världskriget.

09.15 – 10.30 Ankomst historiska flygplan som landar på Brattforsheden. Rangering och parkering.

09.30 Matsalen öppen. Restaurangtält öppna. Serveringen erbjuder våfflor, kaffe och fika, grillade hamburgare samt olika andra menyval.

11.00 Invigningsceremoni Flygkultur 2024 (framför Ladvärnet).

  • Välkomsthälsning
  • Historisk fordonskolonn 1940 tal.
  • Kyrkligt korum
  • Invigningstal
  • Öppning av Ladvärnet
  • Flaggceremoni

12:00 – 12.20 Uppvisning stridsmomentet ”Alarm vid gränsen” som visar vad som kunde ha hänt vid svenska tullstationen Hån i Värmland när Tyskland anföll Norge april 1940.

12.20 Demonstration av Archer, redo för strid 2024!

12.30 Start flyguppvisning (höga ljudnivåer förekommer)

Bokning av biljetter >

Innehåll flyguppvisning

Uppvisningen är en unik 100-årig historisk flygexposé i luften över Brattforsheden som tar sin början på 1930 talet och fram till våra dagar 2024. Speaker under flyguppvisningen är Håkan Brandt, känd från Försvarsmaktens flygdagar. Uppvisningsledare är Ulf Axelsson. Flygprogrammet innehåller även gästande flygplan som förblir hemliga för besökande publik intill dess att uppvisningen har påbörjats.

Vi kommer att se flera JAS 39 Gripen utföra flyganfall mot Krigsflygfält 16. Därefter enskilt uppvisningsprogram av JAS 39 Gripen för demonstration av flygplanets prestanda.

J35 Draken med 45.000 hästkrafter uppträder på Flygkultur 2024. Foto: Jörgen Nilsson, se märket

De historiska jetplanen J29 Tunnan (1948) och J35 Draken (1955) flyger tillsammans över Krigsflygfält 16. Därefter enskilda uppvisningar av J29 Tunnan och J35 Draken för att demonstrera flygplanens prestanda.

Helikopter 206 (Hkp 6) visar upp sina förmågor och kommer nära publiken under momentet. Enskild uppvisning och uppträdande i rote med andra helikoptrar.

Det engelska flygplanet S31 Vickers Supermarine Spitfire Mk. XVI flyger rote med J26 North American P-51D Mustang. Därefter enskild uppvisning. Båda flygplanen har den klassiska Rolls Royce Merlin-motorn, som utvecklades i England. Samma motor tillverkades även i USA under namnet Packard Merlin. De första versionerna hade drygt 900 hästkrafter, medan senare förbättringar av motorerna gör att de kan producera upp till 1700 hästkrafter.

SK 16 (1935) flygs i enskild uppvisning och opereras i Sverige av SwAFHF. SK 16 är tillverkat i USA (North American AT-6) och har en motor som utvecklar hela 600 hk.

Tiger Moth (Sk 11) uppträder enskilt och i olika formationer. Flygplanet konstruerades på 1930-talet och visades första gången för den svenska Flygvapenledningen 18 december 1931.

Klemm 35 (Sk 15) (1930-tal) visas i olika formationer och i enskild uppvisning. Flygplanet användes under andra världskriget i det svenska flygvapnet för att utbilda flygförare.

Tre Zlin Z-526 (1950-tal) bildar tregrupp och uppträder i olika formationer och i enskild avancerad flyguppvisning. Flygplanet är konstruerat för avancerad flygning och flygakrobatik.

17.00 PUBLIKOMRÅDET STÄNGER.

När du besöker oss så tänk på följande: Ta med egna stolar och egen fylld vattenflaska. Vi ber er att respektera anvisningar från personalen och uppsatta avspärrningar. Landnings och startbana får inte beträdas. Vissa av momenten är väderberoende och kan komma att ställas in vid dåligt väder eller nedsatt sikt.

Bokning av biljetter >

Läs mer – lokala organisationer >

Vägkarta/Hitta till flyguppvisningen >

Områdeskarta inkl. parkering >

Veteranflygplan på Krigsflygfält 16 >

Rote JAS 39 Gripen från F 7 som övar anfall mot markmål
Rote JAS 39 Gripen
Flygförare, signalist och löjtnant i autentiska 1940-tals kläder på Brattforsheden.

Foto: Karlstads Nya Fotoklubb, Alena Landelius, Ulf Zetterlund, Torbjörn Eriksson, Mats Andersson, Björn Lindberg.